• 021-44455435
  • بخش فروش 09352256422

تعمیرات پی ال سی (PLC)

تعمیرات پی ال سی (PLC)

تعمیر پی ال سی (PLC)

 

تعمیرات سیستم پی ال سی  plc توسط تیم تخصصی و حرفه ای در امر برنامه نویسی وعیب یابی

پی ال سی نوعی کنترل کننده منطقی برای کامپیوتر است. که می‌توان آن را برنامه نویسی کرد. پی ال سی امروزه در مدیریت و برنامه ریزی بخش‌های صنعتی نقشی موثر را ایفا می‌کند. و باعث شده تا فرایندها در این بخش به طور بهتری مدیریت شوند. اما پی ال سی نیز مانند هر قطعه دیگری از کامپیوتر دچار مشکل می‌شود و نیاز به تعمیر پیدا می‌کند. در این مطلب با ما همراه باشید تا تعمیرات پی ال سی را به طور کامل برای شما شرح دهیم.

عیب یابی

برای کنترل عملکرد پی ال سیPLC می‌توان از برنامه نویسی دستی استفاده و از کامپیوتر شخصی کمک گرفت. چراغ‌هایی که برای نشان دادن عیب‌های پی ال سی هستند .اکثرا نشان دهنده عیب‌یابی I و O بوده که بیشتر از 90 درصد از عیب‌های پی ال سی‌ها به دلیل ماژول‌هایI و O و تجهیزات میدانی است. در واقع بسیاری بر این باورند که بیشتر عیب‌های سیستم‌های PLC از پردازنده‌های آن نشأت گرفته است .که باور اشتباهی است.
به جز اینکه ممکن است عیب در ماژول‌هایI و O و ماژول پردازنده باشد. ممکن است در بخش برنامه نردبانی یا سیسم کشی ورودی و خروجی دستگاه PLC مشکلی ایجاد شده باشد. در مورد مشکلات و عیب‌هایی که در ماژول‌های I و O است باید بگوییم این مشکلات در دسته مشکلات بیرونی دستگاه پی ال سی قرار دارند. مشکلات داخلی پی ال سی معمولا میزان بزرگتری از خرابی‌ها و عیوب را و حتی خرابی کل سیستم پی ال سی به همراه دارند.

 مشکلات داخلی پی ال سی

از آنجایی که گفتیم مشکلات داخلی پی ال سی مهم‌تر هستند.و برای دستگاه بیشتر خرابی به بار می‌آورند. به بررسی دلایل برخی از مشکلات داخلیPLC می‌پردازیم.
بررسی سیستم اتصال به زمینPLC (ارت)
برای تعمیرات پی ال سی اولین جایی که باید مورد بررسی قرار گیرد. سیم کشی برق و اتصال زمین دستگاه  است. در بررسی سیم کشی دستگاه باید به دقت به دنبال هر گونه اتصال سست یا سیم‌های فرسوده‌ای باشیم. که باعث ایجاد اختلال در اتصال دستگاه شده‌اند. برای اینکه بتوان نقص‌های اتصال زمین دستگاه  را بررسی کرده و تشخیص داد می‌توان از دستگاه مولتی متری دیجیتالی استفاده کرده و ولتاژ پایانه زمین پی ال سی را اندازه کرد. برای اینکار ولتاژهای AC و DC از صفر شده‌اند.

آزمایش الکتریکی منبع تغذیه

در گام بعدی تعمیرات پی ال سی اگر پردازنده PLC منبع تغذیه آن AC بود. باید ولتاژ ورودی منبع تغذیه را بررسی کرد. ولتاژ ورودی باید در محدوده پیشنهاد شده توسط سازنده باشد. پس از آنجایی که پردازنده پی ال سی با قدرت ‌DC کار می‌کند. باید هر کدام از خروجی‌های منبع ‌DC را اندازه‌گیری کرده و بررسی کنیم که در چه محدوده‌ای قرار دارد. پس از آن نیز به تعمیر پی ال سی ادامه دهیم. قطع برق، خاموشی، خرابی شبکه، کابل قدیمی یا فرسوده، اتصال شل و… همگی از دلایل ایجاد مشکل در منبع تغذیه هستند. که برای تعمیرات آن می‌توان از یک منبع تغذیه پشتیبان استفاده کرد.

ماژول پردازنده

همان‌طور که قبل‌تر اشاره کردیم ماژول پردازنده نیز یکی از دلایل وجود مشکل در پی ال سی است. پس برای تعمیرات  این قطعه نیز باید مورد بررسی قرار گیرد. پردازنده PLC نقش تشخیص خطاهای احتمالی در دستگاه را برعهده دارد و اطلاعاتی که در مورد فرایندها و وضعیت فعلی سیستم است. را به نمایشگر جلوی ماژول پردازنده ارسال می‌کند. اگر در ماژول‌های ورودی و خروجی پردازنده عیبی وجود داشته باشد. یکی از نشانه‌های آشکار آن قطع ناگهانی فعالیت یا فعالیت نا مرتب سیستم PLC است. از علل ایجاد این مشکل می‌توان به خطاهای پیکربندی، قطع‌کننده‌های مدار سه گانه، خرابی‌های VDC و مشکلات مرتبط با سیم کشی دستگاه اشاره کرد.

ایراد در ارتباطات

در سیستم‌ پی ال سی وجود ارتباط و اتصال مناسب با دستگاه‌های اطراف بسیار مهم است. چراکه برای انجام وظایف خود به این ارتباط نیاز دارد. به همین دلیل هرگونه مشکلی در ارتباط پی ال سی باعث می‌شود .تا عملکرد صحیح خود را نداشته و نیاز به تعمیر پیدا کند. برای این کار بهتر است در بازه‌های زمانی مشخص سیستم‌های پی ال سی بررسی و چک شوند.

جمع بندی

به جز این مشکلات، مشکلات دیگری نیز هستند. که باعث می‌شوند تا دستگاه  نیازمند تعمیرات شود. اما نکته مهمی که در این باره وجود دارد. این است که بلافاصله بعد از اطلاع یافتن مشکل در پی ال سی برای جلوگیری از خرابی بیشتر ان بهترین کار این است  که با متخصصین در این زمینه مشورت کرده یا به یکی از انها مراجعه کنید.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.