• 021-44455435
  • بخش فروش 09352256422

برنامه نویسی پی ال سی

برنامه نویسی پی ال سی

 آموزش برنامه نویسی پی ال سی

یکی از مهارت‌های پردرآمد که بسیار جذاب است. برنامه نویسی پی ال سی است .که برای فراگیری آن می‌توان اندکی مهارت و تخصص را در این رشته به دست آورد .و تجربه عملی خود را افزایش داد. این رشته نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا و در شرکت‌های صنعتی و خصوصی جذب بالایی دارد. برنامه نویسیPLC به دلیل کاربردهای زیاد مانند کمک به خودکار سازی کنترل و مانیتورینگ فرآیندهای صنعتی و… به یک محبوبیت زیاد دست پیدا کرده است. در این مطلب با شما همراهیم تا اطلاعات جامع و دقیقی در زمینه برنامه نویسی PLC به شما بدهیم.

کنترل کننده منطقی برنامه پذیر چیست؟

پی ال سی در واقع یک مرکز کنترل یا به عبارتی نوعی کامپیوتر صنعتی است. درجه قابلیت اطمینان ان نیز بالا است و می‌تواند برنامه‌های مختلفی را اجرا کند. در ابتدای تولید پی ال سی تنظیمات ساده‌ای برای ان در نظر گرفته شده بود .که با تغییر نیاز‌های تجارت و آشکار شدن پیچیدگی‌های صنعت، پی ال سی‌ها روند تکاملی پیدا کرده و به سرعت بروز شدند. دستگاه‌های کنترل‌کننده منطقی با قابلیت برنامه ریزی امروزه در پروژه‌های خاصی بسته به خواسته‌های تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. شما می‌توانید با برنامه نویسی پی ال سی مطابق با نیازها و الگوریتم مورد استفاده خود، فرایندها را کنترل کنید.

برنامه نویسیPLC در گذشته و حال

اولین دستگاه پی ال سی در اواخر دهه 1960 وارد بازار شد. اولین جایی که پی ال سی در ان مورد استفاده قرار گرفت و شورع به فعالیت کرد. صنعت اتومبیل بود. هدف از ساخت و به کار گیری پی ال سی‌ها این بود که کنترلر‌هایی با قابلیت برنامه ریزی و انعطاف پذیری، را جایگزین رله‌ها و تایمرهایی کنند. که سیستم بندی سختی داشتند. پی ال سی‌ها بعد از ورود خود به دنیای صنعت به سرعت گسترش یافتند. و در بسیاری از صنایع به عنوان سیستم‌های کنترل استاندارد اتوماسیون به کار گرفته شدند. پی ال سی‌هایی که امروزه ساخته شده‌اند ظاهری کوچک‌تر با عملکردی بهتر و سریع‌تر دارند. رفته رفته روند تغییرات تولید پی ال سی نشان می‌دهد. صفحات مدار، پردازنده‌ها و سایر قطعات الکترونیکی آن به سرعت در حال کوچک شدن هستند. که همه این‌ها در پیشرفت پی ال سی‌ها موثر است.

نقطه شروع برنامه نویسی پی ال سی

در سال 1968 اولین پی ال سی فعالیت خود را آغاز کرد. توسط جنرال موتورز کنترل‌کننده‌ای که برای ماشین آلات طراحی شد بود. برای فروش به فروشندگان معرفی شد که برخی از مشخصات مهم آن موارد زیر بودند:
در ساخت کنترلر باید از اجزای فیزیکی استفاده کرد که بتوان انها را ماژولار و ارتقا داد.
باید ۱۶ واحد ورودی داشته باشد که این میزان می‌تواند تا ۲۵۶ واحد نیز برسد.
باید واحدهای خروجی ان 16 واحد باشد که می‌توان میزان آن را تا 128 واحد گسترش داد.
این دستگاه باید برنامه‌نویسی و برنامه‌ریزی مجدد را آسان‌تر ارائه دهد.
برای اینکه هنگام قطع برق ناگهانی برنامه‌های ذخیره شده از دست نروند، باید این دستگاه حداقل 1 کیلوبایت حافظه داشته باشد. که می‌تواند به ۴ کیلو‌بایت افزایش پیدا کند.
یکی از افراد کمپانی بدفورد (BEDFORD) به نام ریچارد ای مورلی، توانست دستگاهی را با این مشخصات طراحی کند که به
ماژولار معروف شد.

المان‌های برنامه نویسی پی ال سی

یکی از محبوب‌ترین زبان‌ها در برنامه نویسی پی ال سی، زبان نردبانی است که به مدار‌های رله‌ای بسیار شباهت دارد. برای کسانی که به برنامه نویسی PLC علاقه‌مند هستند یادگیری زبان نردبانی گامی مهم به شمار می‌رود. پس از یادگیری این زبان می‌توان زبان‌های دیگری مانند STL و FBD را فرا گرفت. همچنین عیب‌یابی برنامه نوشته شده با زمان نربانی بسیار اسان‌تر از دیگر زبان‌ها است. در این زبان تمام المان‌ها به صورت گرافیکی و دیداری استفاده شده‌اند. و همچنین تمامی نمادها مانند نماد الکتریکی متناظر انها به کار برده می‌شوند.

سخن پایانی

امروزه پی ال سی‌ها از جایگاه ویژه‌ها برخوردارند. و امکانات و ظرفیت تولید در سراسر جهان به شدت به این دستگاه‌ها وابسته است. فناوری استفاده از پی ال سی‌ها به سرعت در حال افزایش است. به همین دلیل نیاز متخصصانی که قادر به توسعه، پشتیبانی و مدیریت این سیستم‌ها هستند. نیز به صورت روز افزون در حال افزایش است. از انجایی که با یادگیری برنامه نویسی پی ال سی می‌توان شغلی پردرآمد با محیط کاری امن با رشد عالی شغلی دست پیدا کرد. بسیاری از افراد به این سمت می‌روند.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.